PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS III DENGAN MEDIA POWER POINT INTERAKTIF MACAN (MATERI PECAHAN)

Authors

  • Ammylia Prihatini Sulhaliza Universitas Muria Kudus
  • Agti Fiana Qoirul Ananta Universitas Muria Kudus
  • Diana Ermawati Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.55558/alihda.v19i2.154

Keywords:

matematika, pecahan, PPT Interaktif

Abstract

This research aims to improve the low level of mathematical problem solving regarding fractions using Interactive Power Point media for class III students at SD 2 Panjunan. Data collection techniques in this research used observation, interviews and documentation techniques, tests. The instruments of this research are interview sheets, observation sheets, and test question sheets. The method in this research uses the classroom action research method. The subjects in this research were class III students at SD 2 Panjunan with a total of 26 students. This research uses the Kemmis and Mc Taggart model research design, where each cycle or round consists of several stages which include, planning, action, observation, and reflection. The research results in Cycle I showed an average of 42% where the level of learning success was still low, and in cycle II after using interactive power point media it showed an average of 88% with a very good category, this shows that the application of interactive Power point in the learning process with fraction material can improve mathematics learning outcomes for class III students at SD 2 Panjunan. The conclusion of this research is that Interactive Power Point media can improve students’ mathematical problem solving abilities in fraction material.

References

S. Meilasari, D. M. Damris M, and U. Yelianti, “Kajian Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Pembelajaran di Sekolah,” BIOEDUSAINSJurnal Pendidik. Biol. dan Sains, vol. 3, no. 2, pp. 195–207, 2020, doi: 10.31539/bioedusains.v3i2.1849.

T. Titin and I. Kurnia, “Studi Literatur: Pemanfaatan Powerpoint Interaktif sebagai Media Pembelajaran Biologi di SMA,” EduBiologia Biol. Sci. Educ. J., vol. 2, no. 1, p. 1, 2022, doi: 10.30998/edubiologia.v2i1.10451.

D. Q. Wahyuni and R. Ananda, “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android Pada Materi Bentuk Aljabar,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 1, pp. 859–872, 2022, doi: 10.31004/cendekia.v6i1.1294.

N. A. Mandasari, “Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media Power Point untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa di SDN Pandean Lamper 02 Semarang,” J. Paedagogy, vol. 8, no. 3, p. 328, 2021, doi: 10.33394/jp.v8i3.3886.

O. Wahyu Ariyani and T. Prasetyo, “Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Problem Solving terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 3, pp. 1149–1160, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i3.892.

M. Sa’dulloh, “Implementasi Problem Based Learning berbantuan Media Power Point untuk Meningkatkan Hasil Belajar tentang Hak dan Kewajiban terhadap Tumbuhan pada Siswa Kelas IV Semester I SDN Sutopati 5 Tahun Ajaran 2020/2021,” Educ. J. Educ. Res., vol. 3, no. 1, pp. 90–99, 2020, doi: 10.36654/educatif.v3i1.40.

A. L. Khurriyati, D. Ermawati, and L. A. Riswari, “Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas III melalui Media PACAPI (Papan Pecahan Pizza),” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 5, no. 4, pp. 1028–1034, 2022, doi: 10.54371/jiip.v4i5.497.

P. N. Gunawan and D. Heryanto, “Metode Drill untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan Berdasarkan PUEBIDI Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Guru dan Sekol. Dasar, vol. 4, no. II, pp. 284–292, 2019.

A. A. Dias, “Peningkatan Keterampilan Membaca Puisi Menggunakan Media Power Point Interaktif pada Siswa SD Kelas II SDN 1 Teras Kec. Teras Kab. Boyolali Tahun Ajaran 2020/2021,” Kalam Cendekia J. Ilm. Kependidikan, vol. 9, no. 1, pp. 1–6, 2021, doi: 10.20961/jkc.v9i1.53777.

W. Susilowati, T. Harsan, and K. Hadiprasetyo, “Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis dan Hasil Belajar IPS Melalui Media Powerpoint Interaktif,” Educ. J. Educ. Res., vol. 4, no. 4, pp. 9– 16, 2021, doi: 10.36654/educatif.v4i4.119.

Y. Budianti, R. Rikmasari, and D. A. Oktaviani, “Penggunaan Media Powerpoint Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Inov. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 7, no. 1, p. 127, 2023, doi: 10.24036/jippsd.v7i1.120545.

D. Ermawati, S. M. Anjelifa, A. D. Maqfiroh, A. Ihsan, and U. N. M. Askha, “Pengaruh Media Pecahan (MACAN) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas III Sekolah Dasar,” J. Pacu Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 351–364, 2023.

D. Ermawati et al., “Analisis Kesulitan Belajar Berhitung Pembagian dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas IV SD,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 8, no. 1, pp. 4698–4709, 2024.

D. Ermawati, “Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sd,” JPD J. Pendidik. Dasar, pp. 1–9, 2020.

D. Ermawati et al., “PENGARUH MEDIA BALOK HURUF TERHADAP,” vol. 16, no. 2, pp. 154–166, 2023.

D. Ermawati, I. Fardani, D. Nurunnaja, A. U. Ni’mah, and D. D. Astuti, “Analisis Kemampuan Menyelesaikan Masalah Matematis pada Materi Pecahan di Kelas IV SD,” J. Theorems (The Orig. Reasearch Math., vol. X, pp. 161–172, 2023.

D. Ermawati, I. P. Damayanti, R. Mahmud, and H. J. Wistiana, “Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan BelajarMatematika Di Kelas Iv SD Muhammadiyah Birrul WalidainKudus,” nternational J. Cross Knowl., vol. 2, no. 1, pp. 198–2014, 2024.

A. N. Fitriya, D. A. Indriani, and F. Setiani, “ANALISIS KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA MATERI PECAHAN SD 1 BARONGAN,” vol. 5, no. 1, pp. 205–211, 2024.

A. C. Dewantari, F. S. Hilyana, and D. Ermawati, “Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Materi Perbandingan Pada Siswa Kelas V,” AKSIOMA J. Mat. dan Pendidik. Mat., vol. 14, no. 2, pp. 263–275, 2023, doi: 10.26877/aks.v14i2.16315.

B. Pambudi, R. B. Efendi, L. A. Novianti, D. Novitasari, and N. Ngazizah, “Pengembangan Alat Peraga IPA dari Barang Bekas untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar,” Indones. J. Prim. Educ., vol. 2, no. 2, p. 28, 2019, doi: 10.17509/ijpe.v2i2.15097.

Y. Yani Susanti, Hodiyanto, and Y. Ardiawan, “Pengembangan Media Pembelajaran Poweroint Interaktif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis,” J. Educ. Integr. Dev., vol. 1, no. 4, pp. 224–235, 2021

Downloads

Published

2024-10-14

How to Cite

Ammylia Prihatini Sulhaliza, Agti Fiana Qoirul Ananta, & Diana Ermawati. (2024). PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS III DENGAN MEDIA POWER POINT INTERAKTIF MACAN (MATERI PECAHAN). Al-Ihda’ : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 19(2), 1478–1487. https://doi.org/10.55558/alihda.v19i2.154

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.