PENGEMBANGAN MODUL AJAR BERBASIS INVENTARISASI TANAMAN SEKITAR PEMANDIAN ALAM UMBUL MARIAH BANDAR SIMALUNGUN SEBAGAI PENUNJANG MATERI KEANEKARAGAMAN HAYATI KELAS X SMA/MA
DOI:
https://doi.org/10.55558/alihda.v20i1.252Keywords:
ADDIE, Module, Iventory, BiodiversityAbstract
Abstract
This study aims to determine whether the teaching module based on plant inventory as a support for biodiversity is feasible, practical, and effective in the learning process. This study uses the Research and Development (RnD) research method with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The instruments used in this study were interview sheets, validation sheets for material experts, media experts, and questions, questionnaires for biology teacher responses and student responses and tests. The results of this study indicate that the teaching module based on plant inventory around the Umbul Mariah Bandar natural baths that has been developed has validity in the material aspect with a percentage of 97%, in the media aspect it has a percentage of 89.5%. The practicality module from the teacher response questionnaire obtained a percentage of 100% and the practicality of the student questionnaire obtained a percentage of 92.5%. The effectiveness of the posttest and pretest results obtained an N-Gain value of 0.87 with a percentage of 87.7%. With these results, the module is declared feasible to use. Thus, the module that is expected in the future can be used in future learning and research.
Keywords: ADDIE, Inventory, Biodiversity, Module.
References
Abdillah, D. M., & Astuti, D. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Problem Based Learning Pada Topik Sudut. Pythagoras, 15(2), 190–200.
Aisyah, S. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Salaka, 2, 62–65.
Ariyani, Winda, & Mansur. (2017). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Mistar Hitung Terhadap Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Bulat. PRIMARY, 9(01), 55–78.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta :Rajawali Press.
Haviz, M. (2016). Research and Development: penelitian di Bidang kependidikan yang Inovatif Produktif dan Bermakna. Ta’dib, 16(1), 28–43.
Mamun, A., Lawrie, G., & Wright, T. (2020). Instructional Design Of Scaffolded Online Learning Modules For Self-directed and Inquiry-Based Learning Enviroments. Computers & Education, 144.
Mukti, I. N. C., & Nurcahyo, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Berbantuan Komputer untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 127–149.
Nesri, F. D. P., & Kristanto, Y. D. (2020). Pengembangan Modul Ajar Berbantuan Teknoogi untuk Mengembangkan kecakapan Abad 21 Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3).
Noor, R., & Asih, T. (2016). Pengembangan Buku Ajar Pada Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan Melalui Inventarisasi Tanaman Obat Di Suku Semendo Kecamatan Way Tenong Lampung Barat. Jurnal Pendidikan Biologi Muhammadiyah Metro, 7(2).
Paramita, R., Panjaitan, R. G. P., & Ariyati, E. (2019). Pengembangan Booklet Hasil Inventarisasi Tumbuhan Obat Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Manfaat Keanekaragaman Hayati. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(2), 83–88.
Rafi’y, M., Lima, C., Irawan, F., Day, W. O., & Welerubun, P. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Terpadu untuk Mahasiswa PG-PAUD Universitas Musamus. Pendidikan Indonesia: Teori Penelitian dan Inovasi, 2(2).
Rahmawati, R., Lestari, F., & Umam, R. (2019). Analysis Of The Effectiveness Of Learning In The Use Of Learning Modules Against Student Outcomes. Desimal: Jurnal Matematika, 2(3).
Ramdhan, M. A., Anas, N., & Jayanti, U. N. A. (2023). Pengembangan Modul Perubahan Lingkungan melalui Model Think Pair Share Terintegrasi Nilai-Nilai Islam Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 14(2).
Riduwan, M. (2012). Tingkat Keanekaragaman Hayati dan Pemanfaatannya di Indonesia. Jurnal Biology Education, 1(1), 1–17.
Rizki, S. K., Oka, A. A., & Asih, T. (2020). Pengembangan Modul pembelajaran Biologi berbasis Problem Based Learning Terintegrasi Nilai-Nilai Karakter Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas XI SMA Negeri 5 Metro. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(1).
Rochmad. (2011). Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal kreano, 3(1).
Safitri, A., Noorhidayati, & Sri, A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Konsep Sistem Peredaran Darah Manusia Biologi SMA Dalam Bentuk Booklet DIgital. BIOMA, 3(2), 983–990.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung :Alfabeta.
Susilawati, O. :, Neneng, L., & Miranda, Y. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar Siswa SMA Kelas X School. EduSains, 11(2), 97–109.
Tamrin, M. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPS Berbasis Karakter ddi Sekolah Dasar. Basicedu, 5(5), 3747–3754.
Tegeh, M., Jampel, N., & Pudjawan, K. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta : Graha Ilmu.
Vanesha, Roza, & Rahmandana. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematic) untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, XII(2).
Wijaya, K. A. (2023). Guidance In Actions : Solusi Meningkatkan Kompetensi Guru. Lombok : P4I.
Wulandari, D. T., & Sayekti, I. C. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Kartu pada Materi Ekosistem Berbasis Qr-Code untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4).














