PENERAPAN PENDEKATAN WHOLE LANGUAGE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA DALAM TEKS BERBAHASA INGGRIS

Authors

  • Lia Amelia

DOI:

https://doi.org/10.55558/alihda.v19i2.168

Keywords:

English, approach and Whole Language

Abstract

One of the most influential fields in global communication is language. Language is a means of communication exchange that can cross between countries. Learning English is a subject that is considered difficult because English is not the mother tongue or national language used every day, this causes boredom. This type of research is conceptual research. By implementing the Whole Language approach, it is easier for students to read English texts. The aim of the research is to describe the application of the whole language approach in learning English. The results of this research are that the whole language approach in language learning is integrated or cannot be separated and each learning approach has advantages and disadvantages, including the whole language approach. However, this deficiency can certainly be overcome when educators can understand the components or how to apply a whole language approach.

References

Alamsyah, Teuku. 2007. Pendekatan Whole Language. Tersedia pada http://teukualamsyah.wordpress.com/pengertian-definisi-pendekatanwholelanguage.html (diakses 30 Juli 2013)

Ayu Mefita Sari, dkk, “ Penerapan Pendekatan Whole Languange Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Sd Negeri Peureumeue”, Bina Gogik 7, no 2 (2020): 28-29,

Fahrurrozi. 2017. “Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Pendekatan Whole Language”. Jurnal Pendidikan Usia Dini. Vol 11, Edisi 1, April 2017.

Gunarwati, R., Maula, L. H., & Nurasiah, I. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Berbasis Daring Pada Siswa Sekolah Dasar. 4 (September).

Harianto. 2009. “Pendekatan Whole Language Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Menulis Pengalaman Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia”. Fakultas Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Sebelas Maret Surakarta. (Surakarta: Tesis). 22-102021

Hidayah, Nurul. 2014. “Pendekatan Pembelajaran Bahasa Whole Language”. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Volume 1 Nomor 2.

Ismati, Esti & Faraz, U. (2012). Belajar Bahasa di Kelas Awal. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Krissandi, Apri Damai sagita, B. Widharyanto, dan Rishe Purnama Dewi. 2017. Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD (Pendekatan dan Teknis). Jakarta: Media Maxima.

Nurjanah, R., Widiawati, U., & Suardana, I. M. (2020). Big Book dan Sustained Silent Reading untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(7), 920.

Nur Syamsiyah, Pembelajaran Bahasa Indonesia: Di Sekolah Dasar Kelas Tinggi, (Magetan: CV. AE MEDIA GRAFIKA, 2019), 32.

Santosa, Puji. 2008. Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Teuku Alamsyah. 2007. Pendekatan Whole Language dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Calon Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra Indonesia dan Daerah. Volume 1 Nomor 1

Downloads

Published

2024-10-14

How to Cite

Lia Amelia. (2024). PENERAPAN PENDEKATAN WHOLE LANGUAGE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA DALAM TEKS BERBAHASA INGGRIS. Al-Ihda’ : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 19(2), 1431–1440. https://doi.org/10.55558/alihda.v19i2.168

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.