AKREDITASI SEBAGAI INSTRUMEN PEMBANGUNAN MUTU MADRASAH (TELAAH KEBIJAKAN DAN REKOMENDASI STRATEGIS)
DOI:
https://doi.org/10.55558/al-ihda.v20i2.271Keywords:
Madrasah Accreditation, Education Policy, IASP 2020, Policy Analysis, Islamic EducationAbstract
This study critically evaluates the policy of madrasah accreditation within the framework of Indonesia’s national education quality assurance system. Employing a qualitative-descriptive method and document analysis, the research explores policy content, implementation challenges, stakeholder responses, and the effectiveness of accreditation as a quality enhancement instrument. Ten major regulations are reviewed, including Law No. 20/2003, GR No. 19/2005, GR No. 32/2013, GR No. 17/2010, MoEC Regulations No. 59/2012 and 13/2018, MoRA Regulation No. 90/2013, MoEC Decrees No. 193/2012 and 1005/2020, and BAN-S/M Decree No. 215/2021 on IASP 2020. The findings reveal that despite regulatory progress, implementation remains administratively driven, lacks contextual responsiveness, and provides insufficient institutional support. A paradigm shift toward a transformative, participatory, and empowerment-based accreditation model is urgently needed.
References
Ahmad, A., Gistituati, N., & Rusdinal. 2020. Management of the Madrasah Principal to Get “A” Accreditation in MTSN 1 Sijunjung. Proceedings of the 2nd International Conference Innovation 504(ICoIE): 185–188.
Amirulah Datuk, Arifin, ST. Ramlah. 2023. Urgensi Akreditasi Sekolah dalam Upaya Pemetaan Mutu Pendidikan di Provinsi Nusa Tenggara Timur. Attractive: Innovative Education Journal 2(2): 1–13.
Asmuri et al. 2025. Kebijakan Pendidikan Islam di Madrasah. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan) 6(1): 32 – 42. (https://journal.ainarapress.org/index.php/ainj/article/view/742/538).
Astenia, Dewi. et Al. 2020. Evaluasi Pelaksanaan Program Akreditasi Sekolah atau Madrasah. (Bandung: Widina Bhakti Persada).
Azmiyati, Yuli et al. 2024. Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan dari Prespektif BAN-PT, BAN-SM Dan BAN PAUD. Jurnal Pendidikan Tambusai 8(1): 10615–28.
Burhanudin, Moch Arif, Totok Sumaryanto F, S. 2018. Implementation of Integrated Quality Management in Improving the Quality of Education at Madrasah Aliyah Raudlatul Ulum. Educational Management 7(1): 1–10.
Fajri, Anissatul & Nellia Fitriyani. 2022. Pengaruh Akreditasi Sekolah terhadap Mutu Pendidikan di SD Negeri 1 Lamcot Aceh Besar. Prosiding Seminar Nasional: Bangkitkan Pendidikan, Teknologi, dan Kesehatan Lebih Cepat, untuk Indonesia Lebih Kuat: 36 – 49. (https://eproceeding.bbg.ac.id/tekad/article/view/4/4)
Fauzi, Ahmad, Widhi Candra, Rista Dwi Jayanti. 2023. Peningkatan Pemahaman Satuan Pendidikan dalam Pengisian IASP Melalui Sosialisasi BAN S/M Jawa Timur. Jurnal Kependidikan Islam 13(0): 84–97. (doi: 0.15642/jkpi.2023.13.1.84-97).
Firda, Muhammad Rifqi. 2025. Asesor BAN S/M: Pentingnya Akreditasi dalam Peningkatan Mutu Sekolah dan Madrasah. BSI News. (https://news.bsi.ac.id/2023/08/28/pentingnya-akreditasi-dalam-peningkatan-mutu-sekolah-dan-madrasah/)
Herlambang, Agung Feby. 2021. Ketercapaian Standar Nasional Pendidikan Tingkat Sekolah Dasar di Kecamatan Gedongtengen. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan 9(3): 265–76. doi: 10.21831/sakp.v9i3.17206.
Huges. et al. 2023. Implementasi Kebijakan Akreditasi Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Kinerja. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia) 8(1): 15–23. (doi: https://doi.org/10.29210/30032504000)
Kepmendikbud No. 1005/P/2020 (https://www.gurusumedang.com/2022/03/kepmendikbud-no-1005p2020-akreditasi-sekolah.html).
Kepmendikbud No. 193/P/2012 tentang Perubahan Kepmendikbud No. 174/P/2012
(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/133134/kepmendikbud-no-193p2012).
Marmin et al. 2020. The Effectiveness of Supervision Program At Madrasah Aliyah in Pesawaran Regency. Educational Management 9(2): 248–257. (https://journal.unnes.ac.id/sju/eduman/article/view/39958)
Muslihah, Eneng. 2024. Akreditasi sebagai Upaya Penjaminan Mutu Pendidikan di Madrasah (Penelitian di Lingkungan Kantor Kementerian Agama Kabupaten Pandeglang). Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan 5(1): 132–150. (https://e-journal.upr.ac.id/index.php/parislangkis)
Permendikbud No. 13 Tahun 2018 tentang BAN S/M dan BAN PAUD PNF
(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/115407/permendikbud-no-13-tahun-2018).
Permendikbud No. 59 Tahun 2012 tentang Badan Akreditasi Nasional
(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/131046/permendikbud-no-59-tahun-2012).
PMa No. 90 Tahun 2013 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Madrasah
(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/151763/pma-no-90-tahun-2013).
PP No. 17 Tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan
(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/5043/pp-no-17-tahun-2010).
PP No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan
(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/4876/pp-no-19-tahun-2005).
PP No. 32 Tahun 2013 tentang Perubahan atas PP 19/2005
(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/5324/pp-no-32-tahun-2013).
Rizki, Najrul Jimatul. 2024. Peran Akreditasi Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SDIT Adzkia 1 Sukabumi. KHIRANI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2(3): 137–152. (doi: https://doi.org/10.47861/khirani.v2i3.1277)
Sakdiyah, Halimatus. et al. 2024. Efektivitas Akreditasi Sekolah sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia 1(4): 29–44. (doi: https://doi.org/10.61132/jupenkei.v1i4.73)
Sanusi, H. P. 2020. Madrasah Quality Improvement Evaluation Strategic Management Based. International Journal of Nusantara Islam 8(2): 137–145.
Schles, R. A., & Robertson, R. E. 2019. The Role of Performance Feedback and Implementation of Evidence-Based Practices for Preservice Special Education Teachers and Student Outcomes: A Review of the Literature. Teacher Education and Special Education. The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children 42(1): 36–48.
SK Ketua BAN-SM No. 215/BAN-SM/SK/2021 tentang Pedoman Akreditasi Sekolah/Madrasah Tahun 2021 (https://diknas.okukab.go.id/download/file/PEDOMAN_AKREDITASI_Tahun_2021.pdf).
Sukmawati et al. 2019. The Improvement of Accreditation through Evaluation on Management Standards in Madrasah Tsanawiyah Al-Anwar Pontianak. Journal of Educational Science and Technology (EST) 5(1): 67–75.
UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003).
Zubair, Muh., Sawaludin Sawaludin, Ahmad Fauzan, and Bagdawansyah Alqadri. 2024. Sosialisasi Urgensi Akreditasi Sekolah pada MA dan MTs Unwanul Falah NW Paok Lombok. Jurnal Pengabdian Inovasi Masyarakat Indonesia 3(1): 7–11. (doi: 10.29303/jpimi.v3i1.3915).














