AKREDITASI SEBAGAI INSTRUMEN PEMBANGUNAN MUTU MADRASAH (TELAAH KEBIJAKAN DAN REKOMENDASI STRATEGIS)

Authors

  • Frisca Alamanda UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Muhammad Syaifudin
  • Asmuri

DOI:

https://doi.org/10.55558/al-ihda.v20i2.271

Keywords:

Madrasah Accreditation, Education Policy, IASP 2020, Policy Analysis, Islamic Education

Abstract

This study critically evaluates the policy of madrasah accreditation within the framework of Indonesia’s national education quality assurance system. Employing a qualitative-descriptive method and document analysis, the research explores policy content, implementation challenges, stakeholder responses, and the effectiveness of accreditation as a quality enhancement instrument. Ten major regulations are reviewed, including Law No. 20/2003, GR No. 19/2005, GR No. 32/2013, GR No. 17/2010, MoEC Regulations No. 59/2012 and 13/2018, MoRA Regulation No. 90/2013, MoEC Decrees No. 193/2012 and 1005/2020, and BAN-S/M Decree No. 215/2021 on IASP 2020. The findings reveal that despite regulatory progress, implementation remains administratively driven, lacks contextual responsiveness, and provides insufficient institutional support. A paradigm shift toward a transformative, participatory, and empowerment-based accreditation model is urgently needed.

References

Ahmad, A., Gistituati, N., & Rusdinal. 2020. Management of the Madrasah Principal to Get “A” Accreditation in MTSN 1 Sijunjung. Proceedings of the 2nd International Conference Innovation 504(ICoIE): 185–188.

Amirulah Datuk, Arifin, ST. Ramlah. 2023. Urgensi Akreditasi Sekolah dalam Upaya Pemetaan Mutu Pendidikan di Provinsi Nusa Tenggara Timur. Attractive: Innovative Education Journal 2(2): 1–13.

Asmuri et al. 2025. Kebijakan Pendidikan Islam di Madrasah. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan) 6(1): 32 – 42. (https://journal.ainarapress.org/index.php/ainj/article/view/742/538).

Astenia, Dewi. et Al. 2020. Evaluasi Pelaksanaan Program Akreditasi Sekolah atau Madrasah. (Bandung: Widina Bhakti Persada).

Azmiyati, Yuli et al. 2024. Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan dari Prespektif BAN-PT, BAN-SM Dan BAN PAUD. Jurnal Pendidikan Tambusai 8(1): 10615–28.

Burhanudin, Moch Arif, Totok Sumaryanto F, S. 2018. Implementation of Integrated Quality Management in Improving the Quality of Education at Madrasah Aliyah Raudlatul Ulum. Educational Management 7(1): 1–10.

Fajri, Anissatul & Nellia Fitriyani. 2022. Pengaruh Akreditasi Sekolah terhadap Mutu Pendidikan di SD Negeri 1 Lamcot Aceh Besar. Prosiding Seminar Nasional: Bangkitkan Pendidikan, Teknologi, dan Kesehatan Lebih Cepat, untuk Indonesia Lebih Kuat: 36 – 49. (https://eproceeding.bbg.ac.id/tekad/article/view/4/4)

Fauzi, Ahmad, Widhi Candra, Rista Dwi Jayanti. 2023. Peningkatan Pemahaman Satuan Pendidikan dalam Pengisian IASP Melalui Sosialisasi BAN S/M Jawa Timur. Jurnal Kependidikan Islam 13(0): 84–97. (doi: 0.15642/jkpi.2023.13.1.84-97).

Firda, Muhammad Rifqi. 2025. Asesor BAN S/M: Pentingnya Akreditasi dalam Peningkatan Mutu Sekolah dan Madrasah. BSI News. (https://news.bsi.ac.id/2023/08/28/pentingnya-akreditasi-dalam-peningkatan-mutu-sekolah-dan-madrasah/)

Herlambang, Agung Feby. 2021. Ketercapaian Standar Nasional Pendidikan Tingkat Sekolah Dasar di Kecamatan Gedongtengen. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan 9(3): 265–76. doi: 10.21831/sakp.v9i3.17206.

Huges. et al. 2023. Implementasi Kebijakan Akreditasi Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Kinerja. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia) 8(1): 15–23. (doi: https://doi.org/10.29210/30032504000)

Kepmendikbud No. 1005/P/2020 (https://www.gurusumedang.com/2022/03/kepmendikbud-no-1005p2020-akreditasi-sekolah.html).

Kepmendikbud No. 193/P/2012 tentang Perubahan Kepmendikbud No. 174/P/2012

(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/133134/kepmendikbud-no-193p2012).

Marmin et al. 2020. The Effectiveness of Supervision Program At Madrasah Aliyah in Pesawaran Regency. Educational Management 9(2): 248–257. (https://journal.unnes.ac.id/sju/eduman/article/view/39958)

Muslihah, Eneng. 2024. Akreditasi sebagai Upaya Penjaminan Mutu Pendidikan di Madrasah (Penelitian di Lingkungan Kantor Kementerian Agama Kabupaten Pandeglang). Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan 5(1): 132–150. (https://e-journal.upr.ac.id/index.php/parislangkis)

Permendikbud No. 13 Tahun 2018 tentang BAN S/M dan BAN PAUD PNF

(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/115407/permendikbud-no-13-tahun-2018).

Permendikbud No. 59 Tahun 2012 tentang Badan Akreditasi Nasional

(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/131046/permendikbud-no-59-tahun-2012).

PMa No. 90 Tahun 2013 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Madrasah

(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/151763/pma-no-90-tahun-2013).

PP No. 17 Tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan

(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/5043/pp-no-17-tahun-2010).

PP No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan

(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/4876/pp-no-19-tahun-2005).

PP No. 32 Tahun 2013 tentang Perubahan atas PP 19/2005

(https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/5324/pp-no-32-tahun-2013).

Rizki, Najrul Jimatul. 2024. Peran Akreditasi Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SDIT Adzkia 1 Sukabumi. KHIRANI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2(3): 137–152. (doi: https://doi.org/10.47861/khirani.v2i3.1277)

Sakdiyah, Halimatus. et al. 2024. Efektivitas Akreditasi Sekolah sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kewarganegara Indonesia 1(4): 29–44. (doi: https://doi.org/10.61132/jupenkei.v1i4.73)

Sanusi, H. P. 2020. Madrasah Quality Improvement Evaluation Strategic Management Based. International Journal of Nusantara Islam 8(2): 137–145.

Schles, R. A., & Robertson, R. E. 2019. The Role of Performance Feedback and Implementation of Evidence-Based Practices for Preservice Special Education Teachers and Student Outcomes: A Review of the Literature. Teacher Education and Special Education. The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children 42(1): 36–48.

SK Ketua BAN-SM No. 215/BAN-SM/SK/2021 tentang Pedoman Akreditasi Sekolah/Madrasah Tahun 2021 (https://diknas.okukab.go.id/download/file/PEDOMAN_AKREDITASI_Tahun_2021.pdf).

Sukmawati et al. 2019. The Improvement of Accreditation through Evaluation on Management Standards in Madrasah Tsanawiyah Al-Anwar Pontianak. Journal of Educational Science and Technology (EST) 5(1): 67–75.

UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003).

Zubair, Muh., Sawaludin Sawaludin, Ahmad Fauzan, and Bagdawansyah Alqadri. 2024. Sosialisasi Urgensi Akreditasi Sekolah pada MA dan MTs Unwanul Falah NW Paok Lombok. Jurnal Pengabdian Inovasi Masyarakat Indonesia 3(1): 7–11. (doi: 10.29303/jpimi.v3i1.3915).

Downloads

Published

2025-10-24

How to Cite

Frisca Alamanda, Muhammad Syaifudin, & Asmuri. (2025). AKREDITASI SEBAGAI INSTRUMEN PEMBANGUNAN MUTU MADRASAH (TELAAH KEBIJAKAN DAN REKOMENDASI STRATEGIS). Al-Ihda’ : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 20(2), 2086–2097. https://doi.org/10.55558/al-ihda.v20i2.271

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.